Koster, Jo

"Bloeiende boom in een tuin, 1916"


nummer 15288
Kunsthandel Studio2000 Schilderij

Johanna Catharina Antoinetta (Jo) Koster

Geboren: Kampen, Ov. 1869.

Overleden: Heelsum, Remkum 1944.

Schilder.

Meer Koster, Jo

JOHANNA CATHARINA ANTOINETTA (JO) KOSTER
Kampen 1869-1944 Heelsum, Remkum

 

ERFJE MET BLOEIENDE VRUCHTBOOM
Hattem 1916

Olieverf op doek
54,5 x 60,5 cm.
Gesigneerd en gedateerd: links onder ‘Jo Koster van Hattem 1916’

De Overijsselse Jo Koster is tegenwoordig weinig bekend. Toch was zij een veelzijdig kunstenares die schilderde, tekende, etste en lithografeerde. Als kunstnijveraarster richtte Koster zich tevens op broderie en houtsnijkunst. Koster ging al vroeg in de leer bij de Dordrechtse kunstenaar Roland Larij (1855-1932) en studeerde aansluitend aan de Rijksnormaalschool te Amsterdam, waar zij de akte M.O. Tekenen behaalde. In Rotterdam werd ze aangesteld als lerares aan de Tekenacademie. Ze werkte drie jaar lang in Antwerpen, waar ze les kreeg van Ernest Blanc-Garin (1843-1916). Koster bekwaamde zich hier in het pasteltekenen van voornamelijk portretten en van naakten in olieverf.In 1902 keerde Koster terug naar Nederland. Ze schilderde onder andere in Staphorst boerentaferelen op het land en interieurs. Haar werk sloot geenszins aan op de nabloei van de Haagse School of op het werk van de Larense schilders, waardoor er weinig aandacht was voor haar schilderijen. Koster hield echter vast aan haar eigen schildertrant en bleef werken in een krachtige, expressieve schildertechniek, met een vrij kleurgebruik. Haar stijl, waarin ze veel aandacht had voor het licht en overwegend werkte in een palet met donkere tonen, wordt ook wel omschreven als ‘koel luminisme’.


JOHANNA CATHARINA ANTOINETTA (JO) KOSTER
Kampen 1869-1944 Heelsum, Remkum

BLOSSOMING TREE IN A GARDEN
Hattem 1916

Oil on canvas
54,5 x 60,5 cm.
Signed and dated: lower left ‘Jo Koster van Hattem 1916’

As a beginning artist, Jo Koster was successful as a portraitist. Supported by the ‘Koninklijke Subsidie voor Vrije Schilderkunst’ (Royal Grant) she worked in Paris – in the studio of Colarossi – and Brussels, where she took courses with Ernest Blanc-Garin in the art of portraits. She fell under the spell of the neo-impressionism and made colourful paintings in dots and stripes. After three years in Brussels, Koster settled in The Hague and Laren. Besides the landscape, Koster painted the frames and workers in the region (Het Gooi). Around 1902, she moved to Zwolle in the north of The Netherlands. She strolled around nature to paint the landscape. Blossoming tree in a garden is an example of Koster is making her own style of painting. She worked in a powerful, expressive painting technique, with a free use of color.

KunstvormOndergrondOlieverf op doek

Meer werken van Johanna Catharina Antoinetta (Jo) Koster (1869-1944)

Bloeiende boom in een tuin, 1916
Johanna Catharina Antoinetta (Jo) Koster (1869-1944)
Man met hoed, 1916
Johanna Catharina Antoinetta (Jo) Koster (1869-1944)
Maaiers op het land juli 1908
Johanna Catharina Antoinetta (Jo) Koster (1869-1944)
Dorpsgezicht met ezel, Mallorca
Johanna Catharina Antoinetta (Jo) Koster (1869-1944)
Handwerkende vrouw in Zeeuwse dracht, Zuid Beveland
Johanna Catharina Antoinetta (Jo) Koster (1869-1944)
Klaprozenveld
Johanna Catharina Antoinetta (Jo) Koster (1869-1944)
Verkocht
Bootjes in Bretonse haven
Johanna Catharina Antoinetta (Jo) Koster (1869-1944)
Verkocht
Korenveld
Johanna Catharina Antoinetta (Jo) Koster (1869-1944)
Verkocht
Agaven bij de citadel te St. Tropez
Johanna Catharina Antoinetta (Jo) Koster (1869-1944)
Verkocht
Haven van Concarneau, Frankrijk 1920
Johanna Catharina Antoinetta (Jo) Koster (1869-1944)
Meisje
Johanna Catharina Antoinetta (Jo) Koster (1869-1944)
Verkocht
Bloesemboom
Johanna Catharina Antoinetta (Jo) Koster (1869-1944)
Verkocht