Henri van Daalhoff

(Haarlem 1867-1953 Den Haag)

‘Een schilderij, een tekening van Van Daalhoff (…) zingt een zoo eigen lied, dat men zich nimmer in den zanger vergissen kan’ zo schreef de journalist C.H. de Boer in 1944 naar aanleiding van een tentoonstelling in Kunsthandel Liernur in Den Haag. Zijn donkere palet, de dromerige sfeer, het steeds terugkerende thema van boerenerf, boerenhuisjes met figuren; Een werk van Van Daalhoff herken je direct. Daalhoff had zijn heel eigen stijl en liet zich niet of nauwelijks beïnvloeden door de –ismen van de vroeg 20-ste eeuw. Behalve de verstilde boerenerfjes met hun grijs-groene of brons-groene waas waarmee Van Daalhoff bekend geworden is, schilderde hij ook figuurstukken met religieuze thema’s en onderwerpen uit literatuur en theater.

Werk van Van Daalhoff is te vinden in diverse belangrijke Nederlandse musea. Museum Kröller-Müller heeft een collectie van 15 schilderijen en 75 tekeningen in haar bezit. Van Daalhoff was dan ook vriend en protégé van de kunstcriticusH.P. Bremmer die mevrouw Kröller adviseerde bij het samenstellen van haar collectie. ‘Hoe men zijn werk ook wil betitelen, symbolistisch, ideëel, (neo-)romantisch of mystisch impressionistisch, Van Daalhoff leverde in ieder geval een individuele bijdrage aan de Nederlandse kunst.’ Aldus Annelies Lincewicz in haar monografie uit 1990 over deze schilder.

Uit Scheen: H.A. van Daalhoff (‘Henri’) (1867-1953)

Woonde en werkte vnl. In Den Haag. Heeft zich zelf gevormd. Schilderde stillevens, maar hoofdzakelijk landschappen, meestal in een eigenaardig groen of grijs waas. Heeft geëtst en litho’s vervaardigd.

Tentoonstellingen: Arnhem, Groningen en Den Haag (1893-1906).
Musea: o.a. Haags Gemeentemuseum, Museum De Lakenhal in Leiden, Dordrechts Museum en Centraal Museum Utrecht.

 

  • Naam: Hermanius Anthonius (Henri) van Daalhoff
  • Geboren 1867
  • Overleden 1953
  • Schilder.