Geer van Velde

(Lisse 1898-1977 Cachan, Frankrijk)

Geer van Velde en zijn broer Bram zijn begonnen als huisschilders in hun geboorteplaats Lisse.

Begin 1925 vertrok Geer van Velde naar Parijs waar ook zijn broer Bram was. Samen waren zij jaren in dienst geweest bij de firma Kramers, een schilder en decoratie bedrijf in Den Haag. Hier werden ook dikwijls schilderijen gebracht ter restauratie. Wanneer er geen schilderwerk meer gedaan diende te worden kregen de broers van Velde de mogelijkheid om deze schilderijen na te schilderen. De Kramers kwamen er al snel achter dat de van Velde’s talent hadden en was bereid om de jonge kunstenaars financieel te steunen om naar Parijs te gaan. Eerst ging Bram en later zou ook Geer weliswaar na een kort verblijf in België naar Parijs gaan. In België leerde Geer het Vlaamse expressionisme waarderen en raakte overtuigd dat kunst met de innerlijke ervaring te maken had. Alhoewel de schilderstijl in deze periode nog nagenoeg overeen kwam hadden zij verschillende ideeën over kunst en met name het expressionisme. Voor Geer van Velde had dit betrekking op het natuurlijke en wezenlijke op de dingen, terwijl zijn broer meer de nadruk legde op de spontaniteit van de emotie.

In Parijs hebben de kunstenaars het de eerste jaren financieel moeilijk maar al snel kwamen er steeds meer expositiemogelijkheden waardoor zij bekendheid kregen. Onder meer exposeerde Geer van Velde van 1926 tot 1930 bij Salon des Indépendants. Het werk van de broers werd steeds meer beïnvloed door het Parijse fauvisme en kubisme. Zij bezochten Hotel des Terrasses en café de Dome waar zij veel beeldhouwers en kunstenaars leerden kennen. Geer van Velde raakte onder andere bevriend met de Ierse schrijver Samuel Becket en de Spaanse schilder Ismael de la Serna. De la Serna schildert architectonische composities, waarin het object naar een irreële wereld werd geleid. Duidelijk geïnspireerd door deze transformatie van voorwerpen naar een hogere realiteit brengen begint vanaf 1936 vorm te krijgen in het werk van Geer van Velde. Maar naast kunstenaars ontmoet Geer van Velde ook verschillende kunsthandelaren en verzamelaars. In 1937 ontmoet hij de belangrijke verzamelaar en eigenaar van een verffabriek P.A. Regnault. Regnault is erg onder de indruk van zijn werk en besluit twee schilderijen te kopen. Daarnaast publiceert hij een artikel in zijn tijdschrift Verf en Kunst. Ongeveer tegelijkertijd krijg van Velde dankzij zijn vriend Samuel Becket een aanbod om te exposeren bij Peggy Guggenheim in Londen. Op de tentoonstelling waren 45 werken te zien.

Na de tentoonstelling besluit Geer van Velde naar het zuiden van Frankrijk te trekken. De mediterrane kleuren een grote aantrekkingskracht aan op Van Velde. Wanneer hij in Cagnes arriveerde schreef hij aan Regnault: ‘vanuit mijn atelierraam dwars voor orange citroenen en olijfbomen zie ik een stuk blauw van de zee en hier moeten enige goede doeken kunnen ontstaan’ Geer van Velde schildert ordelijke en evenwichtige kleurvlakken, waarin het licht een belangrijke rol speelt.

Vanaf 1940 verzachte de vorm en temperde zijn kleuren. Het fauvistische kubisme werd langzaamaan een poëtisch abstractie. Een wisselend spel tussen vormen en kleuren binnen de eenvoud van het motief. Velde schildert ordelijke en evenwichtige kleurvlakken, waarin het licht een belangrijke rol speelt. Langzamerhand zou het kleurgebruik grijzer worden en de figuratie steeds meer uit zijn werk verdwijnen.

 

  • Naam: Gerardus (Geer) van Velde

  • Geboren 1898

  • Overleden 1977

  • Schilder.