Jan Toorop
"De Garenwinders 1883"
JAN TOOROP
Poerworedjo, Indonesië 1858-1928 Den Haag
DE GARENWINDERS
1883
Olieverf op doek
153 x 195 cm.
Gesigneerd: rechts onder 'J.th . Toorop'
Herkomst: Particuliere collectie, Nederland; Joseph M.B. Guttmann Galleries; Mrs. Marcel Maas, Brussels; Frederik Muller lot 326 as ‘Godsvertrouwen’.
Tentoongesteld: 25 dec 1883 -28 jan 1884, L’Essor.; catalogue: Vier Generaties: Een eeuw lang de kunstenaarsfamilie Toorop/Fernhout, Centraal Museum 2001-2002, nr. 1.; 6 okt 2006-6 jan. 2007 Toorop en Klimt Gemeentemuseum The Hague, ill. 02.; Gemeentemuseum The Hague, Jan Toorop: Songs of the times, 2016/17 Museum Villa Stuck Munchen, 2017 Bröhan Museum, Berlin. 1927 juni 14, Amsterdam Frederik Muller Mensing Lot: 326 Godsvertrouwen, Composition mystique de quatre figures toil.
Literatuur Tentoonstellingscatalogus: Vier Generaties: Een eeuw lang de kunstenaarsfamilie Toorop/Fernhout, Centraal Museum 2001-2002, nr. 1.; Cat. European Fine Art Fair, Maastricht 9-17 mrt 1991, p. 66; R. Siebelhoff, The early Development of Jan Toorop 1879-1892, University of Toronto 1973 (unpublished thesis), Vol. II, p. 189-191 and 196, cat. P8311 (as interior with figures)Siebelhoff (cit.) observes: ‘Yet the laboured class rather than peasants are represented. With its large size, the painting doubtless constituted a daring undertaking for the young artist. The monumentality of the size figures is typically for the academic tradition. The compact rounded figures remind one of Millet and the features of the young man to the right remind one of Constantin Meunier sculptures.’ artikel: De Groene Amsterdammer 2 februari 1884.Gerard van Wezel, catalogue of the exhibition Jan Toorop: Songs of Our Times, Gemeentemuseum The Hague, 2016, nr. 31, p. 22, illustrated.
De succesvolle en veelzijdige kunstenaar Jan Toorop wordt gerekend tot de meest getalenteerde kunstenaars uit de periode omstreeks 1900. Zijn bijdrage aan de ontwikkeling van de moderne kunst in Nederland is enorm. Voor 1900 baarde Toorop al opzien door de introductie van nieuwe stijlen en technieken. In de jaren tachtig hanteerde hij het paletmes om zijn kleuren op te brengen en hij introduceerde het pointillisme in de Nederlandse schilderkunst. Zijn symbolistische tekeningen tonen een delicaat lijnenspel en een grote tekenvaardigheid.
Naast zijn artistieke leven was Toorop sociaal en politiek bewogen, en sloot hij vriendschappen met vele kunstenaars in binnen- en buitenland. Hij werd al snel internationaal gerespecteerd, en vond aansluiting bij vele vooruitstrevende kunstenaarsgenootschappen. Na zijn bekering tot het Rooms-katholicisme in 1905 koos Toorop steeds vaker voor religieuze thema’s, maar hij bleef openstaan voor vernieuwing in compositie, stijl en symboliek. Door ernstige verlammingsverschijnselen in zijn benen, waardoor hij niet langer voor zijn schildersezel kon staan, zou Toorop zich langzamerhand steeds meer toeleggen op zijn tekenwerk, en verdwenen de werken in olieverf uit zijn oeuvre.