Hart Nibbrig, Ferdinand

Hart Nibbrig, Ferdinand Ferdinand Hart Nibbrig

Ferdinand Hart Nibbrig

(1866-1915)

 

’Hij heeft geschilderd zooals een vogel zingt, zooals een jongen fluit op weg naar werk in den zomermorgen:omdat hij het niet laten kon. De schilder was één met den mensch.’

 

Ferdinand Hart Nibbrig werd geboren op 5 April 1866 op de Bloemgracht te Amsterdam. Van kind af aan werd Nibbrig gestimuleerd om als kunstenaar te gaan werken. Zijn grootvader, de heer Hart, was bevriend met de kunstenaar Greive jr. en Lingemans. Ferdinand Hart Nibbrig tekende graag de paarden op de manege van zijn grootvader. De Greive jr. zag het werk van de zeven jarige en raadde Ferdinands vader aan om hem op tekenles te sturen bij de zeeschilder J.A. Rust( ).

Zo kreeg Ferdinand Hart Nibbrig thuis tekenles en kopieerde hij in zijn vrije uurtjes prentjes.

Op school ging het Nibbrig slechter af. Hij maakte zo weinig vorderingen dat zijn ouders hem naar een particuliere school stuurde. Ook deze had geen baad want het enige waar Nibbrig iets mee presteerde was naast tekenen, wiskunde. Van deze particuliere school kreeg Nibbrig het advies om naar de Quillinusschool de opleiding tot architect te gaan volgen.

Twee jaar deed Nibbrig toelating op de Rijksacademie voor Beeldende kunsten te Amsterdam maar werd afgewezen. Een jaar later werd hij alsnog toegelaten..

Al snel maakte hij vrienden met twee van zijn klasgenoten van Rappart en Breitner.

Na zijn academietijd in 1888 ging Nibbrig naar Parijs waar hij lessen volgde aan de Academie Julien. ‘Ging op 22 jarige leeftijd naar parijs. was een jaar werken op de academie Julien waar ik het genoegen had, eenigen uren van de grooten Leférre gecorrigeerd te worden. het welk een (?) misschien indruk op zijn ziel achtergelaten heeft.

Hier had hij het niet naar zijn zin en vertrok naar academie/atelier Cormon waar hij als beste leerling een prijs van 100 fransc won.

In Parijs zag Nibbrig het werk van onder andere Claude Monet en Pisarro. Hij was bevriend met Theo van Gogh en via hem leerde hij het werk van diens broer Vincent kennen.

In Juli 1889 keerde Nibbrig weer terug naar Nederland, vermoedelijk voor de begrafenis van zijn jongere zusje Christina Anna.(1879-1889).

Terug in Nederland huurde hij het oude atelier van Jozef Israels aan de Rozengracht. Dit atelier hield hij vier jaar vast maar hij werkte er hoofdzakelijk in de winter. Types uit de Jordaan en Jodenbuurt waren zijn favoriete modellen. Hij schilderde hen in een impressionistische stijl met rembrandtachtige belichting. Daarnaast bezocht hij de avondlessen aan de Rijksacademie samen met zijn vriend Roland Holst.

In de zomer trok Nibbrig op advies van zijn vriend Simon Moulijn, naar meer landelijk gelegen plaatsen als Laren, Bennekom, en Eemnes.

In 1892 verbleef hij zelfs enige maanden in het Gooi. In Eemnes deelde hij samen met Sisigbert Bosch Reitz en Richard Roland Holst een atelier.

Hier schilderde Nibbrig binnenhuizen en boerentypes in bruine kleuren. Totdat hij een keer volgens Johan Gosschalk in 1892 langs een bollenveld in Bennekom fietste. De kleurige velden maakte zo,n indruk op Nibbrig dat hij heel zijn palet veranderde.

Simon Moulijn meende dat Hart Nibbrig in 1890 al de fietstocht heeft gemaakt.:’nooit zal ik de opgetogenheid van Nibbrig vergeten toen hij daar, eigenlijk voor het eerst in zijn leven, dat mooie zonnige land zag.’ Bij het zien van dit landschap wilde Nibbrig geen tijd verloren laten gaan om ‘oude zware academietoon in de klare buitenkleuren’ om te zetten.

Zijn schilderijen hebb en thema,s uit de directe omgeving en zijn licht van kleur. Vanaf de jaren negentig ontstaat er een splitsing in het werk van Nibbrig. Zijn portretten worden steeds meer stilistisch terwijl zijn landschappen steeds meer pointillistisch worden.

Kunstenaars die zich in Laren vestigden zijn bekent om hun romantische kijk op binnenhuisjes en het boerenleven. Hart Nibbrig schilderde ook deze thema,s maar dan op een meer realistische wijze.

Nibbrig schilderde naast de landschappen vooral symbolische onderwerpen zoals liefde, levensgeluk, en groeikracht. Maar ook nuchtere portretten van armen, gebochelden, wildstropers, bedelaars, geestelijk gehandicapten, zwakzinnigen behoren tot zijn oeuvre.

In 1895 liet Nibbrig samen met Johanna Bartruida Moltzer (1869-1957), waarmee hij net getrouwd was, in Laren het huis de Olmenhove bouwen.

In de zomer verbleef Nibbrig nu ook vaak in Oostvoorne waar hij geïnspireerd raakte van het panoramische landschap. In 1901 bezocht Nibbrig ook Vlieland. Aan zijn vriend Plasscheart schreef hij enthousiast over zijn indruk:’Ken je Vlieland, dat is prachtig’

In 1905 ging Nibbrig voor vier maanden naar Algerije. Nibbrig was niet erg onder de indruk van Algarije omdat het er of erg koud of te warm was om te werken. Tevens kon hij geen modellen vinden in het Islamitische land.

In 1907 verhuisde Nibbrig met zijn vrouw Johanna Bartruida Moltzer (1869-1957) en inmiddels vier kinderen van het landelijke huis in Laren naar een rijtjeswoning in Rhenen. Nibbrig ergerde zich aan de opkomende villa,s in Laren. In Rhenen maakte hij het beroemde schilderij de veerpont met Larense modelen. Andere Larense kunstenaars volgden snel zoals Wolter en Co Breman.

Maar ook Rhenen beviel niet erg:’we kunnen vooral zomaar niet wennen aan het klein stedelijke. het wonen is in een straat. het niet zien van de horizon.’ In 1908 keerden het gezin weer terug in Laren.

Zij werden lid van de Gooische loge en de Theosofische vereniging. In het huis van Nibbrig werden voordrachten en studielessen gehouden. Vooral Nibbrigs vouw Johanna Bartruida Nibbrig-Moltzer (1869-1957) was erg onder de indruk van de theosofie en met name Rudolf Steiner. En ging in 1910 voor 17 dagen naar Munchen om lezingen van Steiner te volgen.

Ferdinand Hart Nibbrig en zijn vrouw organiseerden in hun villa Olmenhove tussen 1909 en 1911 theosofische cursussen

Onderwerpen waren: reïncarnatie en kharma, studie naar het bewust zijn, gedachtenkracht en de filosofie van Rudolf Steiner. Nibbrigs leerlinge Jacoba van Heemskerck(1876-1923) was ook geïnspireerd door de filosofie van Steiner.

In 1910 liet Nibbrig een huis ontwerpen door de architect George Sturm in Zoutelande wat hij Santvlugt noemde. Aan Plasscheart schreef Nibbrig:’laat gij een der eersten zijn die ik ’t meedeel. Wij hebben een klein, maar prachtig stukje grond gekocht alhier. Ik vind Walcheren bij den dag heerlijker’ In een volgende brief schrijft Nibbrig aan Plasscheart:We zijn nog te Laren maar de tijd schiet op. 1 Juni vertrekken we naar Zoutelande dan zal ik eindelijk weer eens geregeld kunnen werken

  • Naam: Ferdinand Hart Nibbrig
  • Geboren Amsterdam 1868
  • Overleden Laren 1915
  • Schilder.

Ferdinand Hart Nibbrig

Geboren: Amsterdam 1868.

Overleden: Laren 1915.

Schilder.

Werken van Ferdinand Hart Nibbrig (1868-1915)

Cattle on the mountain
Ferdinand Hart Nibbrig (1868-1915)
Gezicht op Montjoie
Ferdinand Hart Nibbrig (1868-1915)
Veith den Veedelaar
Ferdinand Hart Nibbrig (1868-1915)
Gezicht op Rhenen
Ferdinand Hart Nibbrig (1868-1915)
Tuinman in een tuin met zonnebloemen, Laren
Ferdinand Hart Nibbrig (1868-1915)
Verkocht
In den Eiffel
Ferdinand Hart Nibbrig (1868-1915)
Verkocht
Gezicht op Zoutelande
Ferdinand Hart Nibbrig (1868-1915)
Verkocht
Larense heide
Ferdinand Hart Nibbrig (1868-1915)
Verkocht