Theo Van Rysselberghe
"Les rubans verts, 1897"
THEO VAN RYSSELBERGHE
Gent 1862-1926 Saint-Clair, Var
LES RUBANS VERTS
1897
Pastel on paper
90 x 65 cm.
Signed and dated: lower right with monogram ‘97 Portrait of Marquerite Mommen-Ithiers'
Provenance: Art gallery Campo, Anvers, Auction 10 october 1972, no. 505; P. Mommen, Brussels; J. Mommen; Particuliere collectie België.
Literature: R. Feltkamp, Théo Van Rysselberghe. Catalogue Raisonné, p. 316, nr. 1897-010 (ill).
Het pointillisme van Georges Seurat betekende veel voor de Belgische schilder Theo Van Rysselberghe. Hij verwerkte de theorie van de splitsing van tonale kleuren in zuivere kleurvlekken, de stippeltechniek en vooral de strenge compositietechniek tot een persoonlijke schilderstijl. Zijn eigen pointillisme werd meer een kwestie van beheerste factuur, in stippen en vlekken, dan van het splitsen in zuivere kleurvlekjes: zijn palet bleef dan ook tonale kleuren omvatten.
Van alle thema’s die Van Rysselberghe behandelde, was het menselijk figuur het meest geliefd. Gedurende zijn leven zou hij vele vrienden en kennissen vereeuwigen. Onder hen bevonden zich de schrijvers Emile Verhaeren, Maurice Maeterlinck en Octave Maus, de leidende figuur van Les XX. Bij dit vooruitstrevende kunstenaarsgezelschap, waar het werk van Seurat en Signac al in 1886 geëxposeerd werd, leerde hij Jan Toorop kennen, die zich onder invloed van deze Franse pointillisten eveneens ging wijden aan de nieuwe stijl.