Leo Gestel
"L'Écuyère 1926"
LEO GESTEL
Woerden 1881-1941 Hilversum
L’ÉCUYÈRE
1926
Pastel op papier
48,5 x 63 cm.
Gesigneerd en gedateerd: rechts onder ‘Leo Gestel 1926’
Herkomst: langdurig bruikleen Museum Boijmans en Van Beuningen 1990-2006; Virginie Regnault; auct. Paul Brandt, ‘Collection P.A. Regnault’ Amsterdam, 1958, cat. no. 166 (ill) (Virginie Regnault has redeemed the painting); Collection, P.A. Regnault.
Tentoongesteld: Amsterdam (Stedelijk Museum) ‘Leo Gestel’, 1946.; Heerlen (Raadhuis Heerlen) ‘Moderne meesters uit de verzameling van P.A. Regnault’ may-june 1951; Laren, (Singer Museum) ‘Leo Gestel’, 1993; Gent, Museum voor Schone Kunsten, Verwantschap en Eigenheid, 2002.
Literatuur: W. van der Pluijm, Leo Gestel, pl. 34; J. Slagter, Sint Lucas Reeks, pl. 17; M.E.Th. Estourgie-Beijer, Leo Gestel, schilder en tekenaar, Zwolle, 1993, p. 78, ill 77; M. Lambrechts, Verwantschap & Eigenheid: Belgische en Nederlandse kunst 1890-1945, Amsterdam 2002, p. 46, cat no. 46.
Nadat Leo Gestel in verschillende moderne stijlen had gewerkt keerde hij in de jaren twintig en dertig steeds meer naar het naturalisme terug. Het past bij de algemene trend in de kunst, ook wel retour à l’ordre genoemd, die Picasso en De Chirico initieerden aan het begin van de jaren twintig. Klassieke motieven en technieken kwamen centraal te staan, en Gestels werk liet volumineuze figuren zien.