Willem Adriaan Paerels

"Scheveningen Boulevard"


nummer 13590
Kunsthandel Studio2000 Schilderij

Willem Adriaan Paerels

Geboren: 1878.

Overleden: 1962.

Schilder.

Meer Paerels, Willem

WILLEM PAERELS
Delft 1878-1962 Eigenbrakel

SCHEVENINGEN BOULEVARD
1907

Olieverf op doek
70 x 70 cm.
Gesigneerd: rechts onder 'Paerels'

Prijs op aanvraag

Herkomst: Collectie M. Jefferys, Brussel (voor 1924); Galerij Jeanne Buytaert, Antwerpen; Particuliere collectie, België

Literatuur: Brussel/Laren 1978, p. 21, nr. 11: gedateerd ’1907’ door de kunstenaar in zijn notities

Tentoongesteld: Brussel 1968; Brussel/Laren 1978

Paerels is een schilder van Nederlandse herkomst, maar nam later de Belgische nationaliteit aan. Paerels is autodidact. Zijn werk wordt gerekend tot het impressionisme; zijn latere werk is fauvistisch. Begin 1914 werd Paerels, op vakantie bij zijn ouders in Den Haag, door het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog verrast. Hij kon hierdoor niet terug naar België, en hij vestigde zich in Scheveningen. In deze perio­de maakte hij vooral naakten en strandtaferelen. 


WILLEM PAERELS
Delft 1878-1962 Eigenbrakel

SCHEVENINGEN BOULEVARD
1907

Oil on canvas
70 x 70 cm.
Signed: lower right 'Paerels'

Provenance: Collectie M. Jefferys, Brussel (voor 1924); Galerij Jeanne Buytaert, Antwerpen; Private collection, België

Literature: Moerman, Willem Paerels 1878-1962: retrospectieve tentoonstelling georganiseerd in het raam van het Nederlands-Belgisch Cultureel Akkoord, Brussel [etc.] 1978, p. 21, no. 11: dated ’1907’ by the artist in his notes

Exhibited: Brussels (Palais des Beaux-Arts de Bruxelles), Willem Paerels, September 17 1968-October 01 1968 and Amersfoort (Zonnehof), October 5 1968-November 4 1968; Brussels (Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België), March 03 1978 – April 16 1978 and Laren (Singer Museum), April 30 1978-June 11 1978, Willem Paerels 1878-1962: retrospectieve tentoonstelling georganiseerd in het raam van het Nederlands-Belgisch Cultureel Akkoord.

Paerels is once called ‘the sensual of colour’. He began in an impressionist style, but after his entrance to La Libre Esthétique and his acquaintance with the French fauvists his palette changed. With Rik Wouters, Paerels is accounted one of the ‘Brabantse fauvisten’. However, Paerels considered himself first and for all impressionist. Before the First World War, he had great success in Antwerp and Brussels. After spending the years of the war in The Netherlands (Scheveningen) with his parents, he muted his colours.

Olieverf op doek

Meer werken van Willem Adriaan Paerels (1878-1962)

Gezicht op de Maas, Rotterdam
Willem Adriaan Paerels (1878-1962)
Regatta op het IJ
Willem Adriaan Paerels (1878-1962)
Scheveningen Boulevard
Willem Adriaan Paerels (1878-1962)
La Camelia rose
Willem Adriaan Paerels (1878-1962)
Gezicht op de IJssel
Willem Adriaan Paerels (1878-1962)
Jachthaven Amsterdam
Willem Adriaan Paerels (1878-1962)
Vue portuaire avec voiliers
Willem Adriaan Paerels (1878-1962)
Zeilboten
Willem Adriaan Paerels (1878-1962)
Zicht op Amsterdam vanaf het IJ
Willem Adriaan Paerels (1878-1962)
Boten in een haven
Willem Adriaan Paerels (1878-1962)
De Seine bij Parijs
Willem Adriaan Paerels (1878-1962)
De vissershaven
Willem Adriaan Paerels (1878-1962)
Haven van Rotterdam
Willem Adriaan Paerels (1878-1962)
Aan het meer
Willem Adriaan Paerels (1878-1962)
Verkocht