Mrs. H. Aubry

Rysselberghe, Theo Van (meer)

"Mrs. H. Aubry"

Kunsthandel Studio2000 nummer 12406

Schilderij Olieverf op Doek

Theo Van Rysselberghe

Geboren: Gent Belgie 1862.

Overleden: Saint-Clar (Var) Frankrijk 1926.

Schilder.

Meer Rysselberghe, Theo Van

 

Mrs. H. Aubry

 

 

 

THEO VAN RYSSELBERGHE

Gent 1862-1926 Saint-Clair

 

PORTRAIT OF MRS. AUBRY

1907

Oil on canvas

81 x 65 cm.

Signed and dated: middle left with monogram 'Avril 07'

Provenance: Kunsthandel Kupperman, Amsterdam; Sotheby's, Amsterdam, 13-12-1999; Campo & Campo, Antwerpen, 18-10-1998; Me Cousin, Les Andelys, France, 9-12-1990

Literature: Ronald Feltkamp, Théo van Rysselberghe Catalogue raisonné, Brussel (Editions Racine) 2003, p. 367, no. 032 (ill.); G. Van Zype, Notice Théo van Rysselberghe, in: Annuaire de l'Académie Royale de Belgique, Bruxelles, 1932

Exhibited: Théo van Rysselberghe, Bernheim-Jeune, Paris 27-4-1908-9-05-1908, 'Eurantica', Bruxelles, 2001.

The pointillism of Georges Seurat meant a lot to the Belgian painter Theo van Rysselberghe. He incorporated the theory of separation of tonal colours in pure colour spots, the stippling technique and especially the strict compositional technique to a personal painting style. His own pointillism was more a matter of controlled brushstrokes, in dots and spots, and he remained using tonal colours.

 

Of all the themes treated by Van Rysselberghe, the human figure was the most popular. Throughout his life he would immortalize many friends and acquaintances. 

Over Van Rijsselberghe (Gent 1862-1926 Saint-Clair, Var)

Het pointillisme van Georges Seurat betekende veel voor de Belgische schilder Theo Van Rysselberghe. Hij verwerkte de theorie van de splitsing van tonale kleuren in zuivere kleurvlekken, de stippeltechniek en vooral de strenge compositietechniek tot een persoonlijke schilderstijl. Zijn eigen pointillisme werd meer een kwestie van beheerste factuur, in stippen en vlekken, dan van het splitsen in zuivere kleurvlekjes: zijn palet bleef dan ook tonale kleuren omvatten.

Van alle thema’s die Van Rysselberghe behandelde, was het menselijk figuur het meest geliefd. Gedurende zijn leven zou hij vele vrienden en kennissen vereeuwigen. Onder hen bevonden zich de schrijvers Emile Verhaeren, Maurice Maeterlinck en Octave Maus, de leidende figuur van Les XX. Bij dit vooruitstrevende kunstenaarsgezelschap, waar het werk van Seurat en Signac al in 1886 geëxposeerd werd, leerde hij Jan Toorop kennen, die zich onder invloed van deze Franse pointillisten eveneens ging wijden aan de nieuwe stijl.


 

 

 

Meer werken van Theo Van Rysselberghe (1862-1926)

Les rubans verts 1897
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Mrs. H. Aubry
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Pioenen
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Tulpen
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Nu au Panama, De face
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Pin au bord de la mer
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
La Rousse IV, ou Nu agenouille
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Nu au Panama
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Bouquet met anemonen
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Choughnest
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Le port de pèche a Pozzuoli près des Napels
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Mortula at Grimaldi, Italie
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Maria et Élisabeth van Rysselberghe au coquelicot, 1891
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Portret van de architect Louis Bonnier
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Dames portret
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Mme Else Lampe von Guita
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
La pointe de Saint - Pierre
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Asters dans un vase en verre
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Zonsondergang bij Ambleteuse
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Nu debout, Maud
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Le port de Honfleur
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht