Theo Van Rysselberghe

"Les rubans verts, 1897"


nummer 11603
Kunsthandel Studio2000 Schilderij

Theo Van Rysselberghe

Geboren: Gent Belgie 1862.

Overleden: Saint-Clar (Var) Frankrijk 1926.

Schilder.

Meer Rysselberghe, Theo Van

THEO VAN RYSSELBERGHE
Gent 1862-1926 Saint-Clair, Var

LES RUBANS VERTS
1897

Pastel op papier
90 x 65 cm. 
Gesigneerd en gedateerd: rechts onder met monogram ‘97 Portrait of Marquerite Mommen-Ithiers'

Herkomst: Art gallery Campo, Anvers, Auction 10 oktober 1972 (nr. 505); P. Mommen, Brussels; J. Mommen; Private collection, Belgium.

Literatuur: R. Feltkamp, Théo Van Rysselberghe. Catalogue Raisonné, p. 316, nr. 1897-010 (ill).

Het pointillisme van Georges Seurat betekende veel voor de Belgische schilder Theo Van Rysselberghe. Hij verwerkte de theorie van de splitsing van tonale kleuren in zuivere kleurvlekken, de stippeltechniek en vooral de strenge compositietechniek tot een persoonlijke schilderstijl. Zijn eigen pointillisme werd meer een kwestie van beheerste factuur, in stippen en vlekken, dan van het splitsen in zuivere kleurvlekjes: zijn palet bleef dan ook tonale kleuren omvatten.

Van alle thema’s die Van Rysselberghe behandelde, was het menselijk figuur het meest geliefd. Gedurende zijn leven zou hij vele vrienden en kennissen vereeuwigen. Onder hen bevonden zich de schrijvers Emile Verhaeren, Maurice Maeterlinck en Octave Maus, de leidende figuur van Les XX. Bij dit vooruitstrevende kunstenaarsgezelschap, waar het werk van Seurat en Signac al in 1886 geëxposeerd werd, leerde hij Jan Toorop kennen, die zich onder invloed van deze Franse pointillisten eveneens ging wijden aan de nieuwe stijl.


THEO VAN RYSSELBERGHE
Gent 1862-1926 Saint-Clair, Var

LES RUBANS VERTS
1897

Pastel on paper
90 x 65 cm. 
Signed and dated: lower right with monogram ‘97 Portrait of Marquerite Mommen-Ithiers'

Provenance: Art gallery Campo, Anvers, Auction 10 oktober 1972 (nr. 505); P. Mommen, Brussels; J. Mommen; Private collection, Belgium.

Literature: R. Feltkamp, Théo Van Rysselberghe. Catalogue Raisonné, p. 316, nr. 1897-010 (ill).

Theo van Rysselberghe transferred the pointillism of Georges Seurat into a personal imagery. The human figure was a beloved theme for the artist: he would immortalize many friends and acquaintances as Emile Verhaeren, Maurice Maeterlinck and Octave Maus, who Van Rysselberghe knew because of his connections with artist association Les XX. 

Meer werken van Theo Van Rysselberghe (1862-1926)

Les rubans verts, 1897
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Baignauses, 1923
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Tulpen, 1910
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Nu au Panama, De face, 1924
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Pin au bord de la mer, 1915
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Nu au Panama, 1924
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Maria et Élisabeth van Rysselberghe au coquelicot, 1891
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
La pointe de Saint - Pierre, 1896
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Bouquet met anemonen
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Zonsondergang bij Ambleteuse, 1899
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Le port de pèche a Pozzuoli près des Napels
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Mrs. H. Aubry, 1907
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Le port de Honfleur
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Pioenen, 1910
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Portret van de architect Louis Bonnier, 1903
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Choughnest
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Mortula at Grimaldi, Italië
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Modèle en buste, 1907
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
La Rousse IV, ou Nu agenouillé
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Mme Else Lampe von Guita
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Asters dans un vase en verre
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht
Nu debout, Maud
Theo Van Rysselberghe (1862-1926)
Verkocht