Vrouw in interieur

Bitter, Theo (meer)

"Vrouw in interieur"

Kunsthandel Studio2000 nummer 13520

Verkocht
Schilderij Olieverf op Doek

Theo Bitter

Geboren: Den Haag 1916.

Overleden: Den Haag 1994.

Meer Bitter, Theo

 

Vrouw in interieur

 

 


Jaar: 1946/1947
Prijs: Archief Studio 2000
Olieverf doek

71,5 x 53 cm.
Gesigneerd: rechts onder

Exhibited: Museum Civico, Italië, 2011; Museum de Wieger, Deurne, 2012-2013
Besides her face, Theo Bitter made a flat and decorative image with this portrait. The background is simple and the decorative pattern on the rug is repeated on the wallpaper in slightly modified form. Bitter depicted the objects almost independently of each other and thereby emphasized its forms. He probably portrayed his wife Willy van Bohemen. An earlier portrait of her (1946), showing the same rug, is more detailed and has more perspective. It's like Bitter could now free himself of the traditional elements that would belong to a portrait. Enhanced by the smooth brushstroke, the painting now gives a sense of coolness.

Op het gezicht van de geportretteerde vrouw

na hield Bitter het werk vlak en decoratief. De

achtergrond is eenvoudig en het decoratieve

stippenpatroon op het kleed wordt herhaald

op het behang. Bitter gaf de objecten bijna

los van elkaar weer, waardoor hij de vorm ervan

benadrukte. Waarschijnlijk beeldde hij

hier zijn vrouw Willy van Bohemen af. Op

een ander portret van haar uit 1946 beeldde

hij hetzelfde gestippelde vloerkleed af. Dat

schilderij, dat hij eerder gemaakt heeft dan

het hierbij afgebeelde werk (gedateerd 1946-

47), is gedetailleerder en heeft meer perspectief.

Naast Willy is een raam te zien dat

uitzicht biedt op een rij huizen, een spiegel

reflecteert een ander deel van de kamer en

er is een tafel zichtbaar waar een gestreept

kleed overheen valt. Het is alsof Bitter zich

met het volgende portret dat hij maakte meer

kon losmaken van de traditionele elementen

die bij een portret zouden horen. Het is een

werk dat, versterkt door de gladde penseelstreek,

een zekere koelheid uitstraalt.

Over het algemeen wordt de Nieuwe Zakelijkheid

gezien als een stijl waarin de zakelijke observatie van de werkelijkheid centraal

staat. De kunstenaars gebruikten vereenvoudigde

vormen met duidelijke contouren en

egale kleuren zonder schaduwpartijen, met

vaak de voor- en achtergrond in dezelfde

scherpte. Schilders hadden een hernieuwde

aandacht voor vakmanschap en ambachtelijkheid

en hun werk mocht niet literair zijn:

het mocht dus geen verhaal vertellen. Bitter

voldeed daar met zijn portret volledig aan. Bij

portretten waren beschouwers vaak geneigd

om het innerlijk van de maker weerspiegeld

te zien in diens fysionomie. De nieuw-realistische

portretkunst verhinderde een dergelijke

lezing echter. De kunstenaar registreerde de

uiterlijke kenmerken van de geportretteerde,

maar was niet meer geïnteresseerd om het gezicht

weer te geven als ‘spiegel van de ziel’.

 

 

 

Meer werken van Theo Bitter (1916-1994)

Golfbrekers
Theo Bitter (1916-1994)
Verkocht
Vrouw in interieur
Theo Bitter (1916-1994)
Verkocht