Paul Joseph Constantin Gabriel
"Vaart met molens"
PAUL GABRIËL
Amsterdam 1828-1903 Scheveningen
MOLENS BIJ EEN VAART
ca. 1880
Olieverf op doek
31 x 54 cm.
Gesigneerd: links onder
Herkomst: Particuliere collectie, Amsterdam; Collectie Feu Gieseler, Den Haag, nr. 24; Veiling Sotheby’s Mak van Waay, 23 april 1980, nr. 375; Kunsthandel Pieter A. Scheen, ’s Gravenhage 1972; Veiling Mak Amsterdam 27 oktober 1925, nr. 24; Collectie M. Gieseler ’s Gravenhage; Kunsthandel Scholtens, Groningen 1905.
Tentoongesteld: Jacob Smits Museum, Haagse School, 30-03-1996-28-04-1996, nr. 11; Museum Kemperland Eindhoven; 4 juli t.m. 6 september 1992.; Pieter A. Scheen, Zomertentoonstelling Romantische en Haagse School, 14 augustus t.m. 2 september 1972.
Literatuur: H. P. Bremmer (red), P.J.C. Gabriel, Moderne kunstwerken 3 (1905), afb. 7 nr. 53; Catalogus Zomertentoonstelling Romantische en Haagsche school XII (1972), Kunsthandel Pieter A. Scheen, ’s Gravenhage, cat. nr. 10 (ill) De Haagse school, Museum Kemperland Eindhoven, P. 30 (ill. 69).
Ook de Haagse Schoolschilder Paul Joseph Constantin Gabriël (1828-1903), die veel bekendheid verwierf met zijn polderlandschappen met eenzame vissers en molens, verhuisde in 1853 naar Oosterbeek. Gabriël trok in het huis van de familie Wiesner, waar ook de schilders Jan de Haas (1832-1908) en Hendrik Dirk Kruseman van Elten (1829-1904) woonden. Hij ging in de leer bij Bilders senior en legde zich hier toe op het vervaardigen van studies naar de natuur. Dat de kunstenaars nauw samenwerkten blijkt wel uit het feit dat verschillende schilderijen door meerdere kunstenaars werden ondertekend. Zo stoffeerde Jan de Haas veel van Gabriëls landschappen met koeien. Behalve de Haas werkte ook Mauve regelmatig als stoffageschilder. Deze samenwerking is te zien in het grote doek ‘Bosrand met vee bij een beek’ uit 1858. Op het doek heeft Mauve het vee geschilderd, terwijl Gabriel het landschap voor zijn rekening nam.