Lizzy lezend

Rees, Otto van (meer)

"Lizzy lezend"

Kunsthandel Studio2000 nummer 12592

Schilderij Olieverf op Karton

Otto van Rees

Geboren: Freiburg im Breisgau 1884.

Overleden: Utrecht 1957.

Schilder.

Meer Rees, Otto van

 

Lizzy lezend

 

 


Jaar: ca. 1909
Genre: Dierstuk
Stijl: Gooische kunst
Prijs: op aanvraag
Techniek: Olieverf karton
Afmetingen: 45,5x36

Over Otto van Rees (Fribourg, Zwitserland 1884-1957 Utrecht):
De schilder, tekenaar, graficus, illustrator en beeldhouwer Otto van Rees werkte in 1903 in Laren (N.H.) en een jaar later in Domburg (Veere), waar hij veel samenwerkte met familievriend Jan Toorop. In de daaropvolgende jaren werkte Van Rees in Parijs en Barbizon. Hierna keerde hij terug naar het Gooi en werkte hij in Laren en Blaricum, en later zou hij nog in Parijs, Zürich, Ascona en Utrecht werken. Van Rees vond zijn onderwerpen in boeren- en figuurvoorstellingen, interieurs, landschappen, portretten, religieuze werken en stillevens en maakte tevens non-figuratieve werken.
Na zijn verblijf in het buitenland veranderde het werk van Van Rees: waar zijn schilderijen eerst luministisch en pasteus waren, maakte hij zijn nieuwe werk in een meer lineaire stijl. De vorm werd belangrijker dan de kleur, die meer ingetogen werd en duidelijke contouren kreeg. De werken die ontstonden tussen 1908 en 1914 zouden steeds meer neigen naar het kubisme. De vormen werden steeds meer opgebouwd uit hoekige segmenten en hij werkte in aardetinten, zoals de Franse kubisten ook deden.

Over 'Lizzy lezend', met dank aan Irène Lesparre, Van Rees connaisseur en secretaris van de Van Rees Stichting:
In ‘Lizzie lezend’ is de omgeving tot platte vlakken gereduceerd en de figuur van de lezende vrouw met verpleegsterskap wordt uit segmenten opgebouwd. Het vormt de kiem voor Van Rees’ neiging naar het kubisme. Van Rees zou dit uit segmenten opbouwen van zijn figuren nog verder doorvoeren in zijn werken rond 1910-1914, waarbij in de loop der tijd de ronde glooiende vormen steeds hoekiger werden. Bij deze versimpeling van de vorm trachtte Van Rees tevens een manier te vinden om uitdrukking te geven aan het onzichtbare en ontastbare.
De leegte van het vertrek, met slechts een glas water op tafel, accentueert de soberheid en armoede in een stedelijke omgeving. De kachel heeft bijna menselijke eigenschappen – een terugkerend thema in het werk van Van Rees – en zorgt voor een gevoel van gezelschap en geborgenheid voor Lizzy, die al haar aandacht geeft aan het vel papier dat zij leest, met haar hand in de mouw gestoken tegen de kou. Haar schaduw op het papier zorgt op een zeer vereenvoudigde manier voor dieptewerking en brengt tevens het gevoel van verdieping teweeg.

 

 

 

Meer werken van Otto van Rees (1884-1957)

Lizzy lezend
Otto van Rees (1884-1957)
Stilleven met Hollandse tegel
Otto van Rees (1884-1957)
Verkocht
Zwaan
Otto van Rees (1884-1957)
Verkocht
Compositie met geel en rood
Otto van Rees (1884-1957)
Verkocht
Stilleven met pijp
Otto van Rees (1884-1957)
Verkocht
Compositie Les Yeux
Otto van Rees (1884-1957)
Verkocht
Adya op het bleekveld
Otto van Rees (1884-1957)
Verkocht