Kees Verwey

(Amsterdam 1900-1995 Haarlem)

 

Een onvoorstelbare bron van schoonheid

Dat Kees Verwey (1900-1995) al van jongs af aan in aanraking kwam met verschillende Amsterdamse impressionisten, zal niemand verbazen. De schilderstoets en de uitbundigheid van kleur in het werk van Verwey, is ook bij deze meesters terug te vinden.Verwey groeide op in een artistiek milieu met familieleden als Hendrik Petrus Berlage (1856 -1934) en dichter Albert Verwey (1865-1936). Later zei hij sarcastisch: ‘Als mensen zeggen: wat ben jij nou eigenlijk dan kan ik altijd met die oom aankomen.’ Thuis hingen schilderijen van Isaac Israels (1865-1934), Willem Witsen (1860-1923), George Hendrik Breitner (1857-1923) en Floris Verster (1861-1927). De laatste sprak hem het meeste aan. Vooral de sfeer van vergankelijkheid en wijze van waarnemen van Verster bewonderde hij. Deze invloed is voelbaar toch geeft Verwey een geheel persoonlijke visie weer. Zelf zegt hij hierover: ‘Wat mij voortdurend aan het werk houdt is, dat als ik aan een onderwerp een bepaalde vorm heb gegeven- want daar is toch niet aan te ontkomen- een andere vorm bij mij opdoemt als even interessant, zo niet interessanter. De nieuwsgierigheid ontstaat dan om die kant, desnoods de tegenkant, ook te onderzoeken. Verwey was niet zozeer geïnteresseerd in het resultaat als wel in ‘de gepassioneerdheid waarin het onderzoek plaatsvond’. Deze gepassioneerdheid kon hij het beste uiten in aquarel. Met deze techniek kon hij een transparantheid van kleur weergegeven die de sfeer en toon bepaalde voor zijn werk. De twee bloemstilleven uit de collectie van Studio 2000 geven zijn hier voorbeelden van. Bevriende kunstenaar Otto B. de Kat (1907-1995) en Fik Abbing (1901-1955) deelden de opvatting over de aquareltechniek. In 1945 richtten zij samen de Hollandsche Aquarellistenkring op.

Kees Verwey , werd op 20 april 1900 in Amsterdam geboren. Op zestien jarige leeftijd ging hij in de leer bij de excentrieke kunstenaar Henri Boot (1877-1963). Boot eiste van Verwey dat hij zich volledig in dienst stelde van het kunstenaarschap. De directe omgeving, stillevens en bloemstukken waren studiemateriaal. Juist dicht bij huis vond hij deze ‘onvoorstelbare bron van schoonheid’.

In de jaren veertig zou ook Anton Heijboer (1924-2005) bij Boot in de leer gaan. Verwey die geen hoogte van hem kon krijgen zei: ‘Kijk als ik met mensen niet om kan gaan, en dat is meestal zo, dan ga ik ze in godsnaam maar tekenen’.

In de jaren vijftig en zestig werd hij geïnspireerd door de kunstenaar Jan Peeters (1912-1992) bij wie hij wekelijks ‘een lesje abstractie’ volgde. Peeters die hij had leren kennen via de Hollandsche Aquarellistenkring had zijn opleiding genoten bij Henri Campendonck (1889-1957) aan de Rijksacademie. Verwey was geboeid door de bohémien -achtige bestaan van Peeters schilderde hem met zijn papagaai in zijn atelier.

De definitieve doorbraak van Verwey als kunstenaar kwam in 1978 met een grote overzichtstentoonstelling in het Stedelijk Museum. Vele tentoonstellingen en catalogi volgden. Vanaf 1984 is er een Kees Verwey stichting waarvan Verwey bijna tot aan zijn dood in 1995 voorzitter was. Het Frans Hals Museum opende in 1993 aan de Grote Markt in Haarlem de Kees Verwey Hal.

 

  • Naam: Kees Verwey
  • Geboren 1900
  • Overleden 1995
  • Schilder.