The Grand Canal with the Santa Maria della Salute in Venice

Raffaelli, Jean-Francois (meer)

"The Grand Canal with the Santa Maria della Salute in Venice"

Kunsthandel Studio2000 nummer 15017

Schilderij Olieverf op Paneel

Jean-Francois Rafaelli

Geboren: 1850.

Overleden: 1924.

Schilder.

Meer Raffaelli, Jean-Francois

 

The Grand Canal with the Santa Maria della Salute in Venice

 

JEAN-FRANÇOIS RAFFAELLI

Paris 1850-1924

THE GRAND CANAL WITH THE SANTA MARIA DELLA SALUTE IN VENICE

Oil on cardboard
65 x 86,50 cm.
Signed: lower right ‘JF Raffaelli’

Provenance: Private collection, Belgium; Auct. Paris, Hôtel Drouot, Me Morelle, June 8 1973, lot 38; Private collection, Paris; Auct. Artcurial, Paris, June 2 2015, n°54.

Brame & Lorenceau confirmed the authenticity of this work; it will be included in its computerized catalogue critique on the Artist, now in preparation.


Jean-François Raffaëlli was a French realistic painter who was often associated with the impressionists with whom he often exhibited.

Initially he painted landscapes and costume paintings, which he exhibited at the Paris Salon. From 1876 Raffaëlli painted a series of realistic works of peasants and cotton pickers around Paris. He made intensive studies of characters of the working class in their poor environment. Degas celebrated his work and introduced him to the impressionist circle and their exhibitions. From 1890, Raffaëlli began to show influences of the impressionist painters and moved his attention from the country to the centre of Paris and the Parisians. It led to fresh, lively works whereby his success increased. 

 Raffaelli, afkomstig van een aristocratische Italiaanse familie, groeide op in Parijs. Toen hij veertien was verloor zijn vader zijn fortuin en moest de jonge Raffaelli als boekhouder en zanger het gezin onderhouden. Na korte carrière als zanger zag Raffaelli toch meer verdusie in het schildersberoep. Hij ging in de leer bij de beroemde historieschilder Gerome, tevens leermeester van Odillon Redon. Aanvankelijk schilderde Raffaelli kostuumschilderijen en landschappen waarmee hij mocht exposeren op de Salon in 1871. Maar dan raakt hij geïnspireerd in naturalistische schrijvers Emile Zola en Joris Karl Huysman. Hij Schildert een serie realistische werken van katoenplukkers en werkende mensen in hun vaak armoedige omgeving. Het werk wat hij vervaardigde werd geprezen door zijn tijdgenoten. Huysman noemde hem de Millet van het Parijse straatleven. En ook Degas was onder de indruk en introduceerde hem bij de impressionisten. In 1880 en 1881 nam Raffaelli deel aan de tentoonstellingen van de impressionisten. Dit ging helaas niet zonder slag of stoot, de andere deelnemers hadden moeite met het sombere palet van de kunstenaar.  En niet mogelijk niet onbelangrijk, tijdens de tentoonstellingen werden de werken van Raffaelli veel beter verkocht dan de impressionisten. Beiden redenen zullen een rol hebben gespeeld dat Raffaelli zich los maakte van de groep om zijn eigen exposities te organiseren en wordt zelf theoreticus van zijn oeuvre. Raffaelli organiseerde in 1884 zelf een solo-expositie genaamd ‘Potraits-types de gens du bas peuple’ aan de avenue de ‘l Opera.  In een stijl die meer verwant was aan het naturalisme dan aan het impressionisme toonde Raffaelli schilderijen van het Parijse stadsleven.

De tentoonstelling werd een groot succes. Tijdens de tententoonstelling waar meer dan 150 olieverfschilderijen waren verdiende de kunstenaar 30,000 francs (ca. 4.500 euro). In deze tijd een behoorlijk hoog bedrag. In de tentoonstellingscatalogus werden een aantal tekeningen van Raffaelli gepubliceerd. Theo van Gogh stuurde zijn broer Vincent ook een exemplaar. Vincent was erg onder de indruk en schreef zijn broer dat hij de werken van Raffaelli ‘meesterlijk’ vond en ‘een man van enorme begaafdheid, wier het misschien alleen ontbreekt aan dat zeker iets dat het groote uitmaakt’. Nog geen tien jaar later in 1890 zou Theo van Gogh een tentoonstelling van het werk van de kunstenaar organiseren. Vanaf deze periode begon Raffaelli steeds meer de invloeden van de impressionisten te verwerken in zijn schilderijen. Het werk kreeg hierdoor een lichter en frisser pallet. Een voorbeeld van dit lichte palet is het schilderij dat Raffaelli in Venetië maakte. 

Dit artikel verscheen in het Studio 2000 magazine 2017/1

 

Meer werken van Jean Francois Rafaelli (1850-1924)

Veemarkt
Jean Francois Rafaelli (1850-1924)
Verkocht