Jan Toorop
"Summer in English landscape"
Verkocht
JAN TOOROP
Poerworedjo, Indonesië 1858-1928 Den Haag
SUMMER IN ENGLISH LANDSCAPE
Olieverf op doek
36 x 41 cm.
Gesigneerd: rechts onder
Herkomst: J.G. de Sauveplanne, The Hague; Nova Spectra, The Hague, where acquired by the present owner.
Tentoongesteld: Laren, Singer Museum, Presentatie NKB, May 1976, cat. No. 133 (ill. Dated 1889); Paris, Institut Néerlandais, Jan Toorop, 19 october-4 december 1977, cat. No. 69 (dated 1889); Otterlo, Rijksmuseum Kroller Muller, Jan Toorop, de Jaren 1885 tot 1910, 9 December 1978-11 February 1979, cat. No. 22 (ill,. Dated 1889); Leiden, Stedelijk Museum de Lakenhal, Dageraad van de Moderne Kunst, 2 April- 29 August 1999, cat. No. 23 (ill., dated 1889).
Literatuur: Dorit Wintgens Hötte, Ankie de Jongh-Vermeulen red., Dageraad van de Moderne Kunst, Leiden en omgeving 1890-1940, Zwolle 1999, p. 27.
Over Jan Toorop (Poerworedjo, Java 1858-1928 Den Haag):
De succesvolle en veelzijdige kunstenaar Jan Toorop wordt gerekend tot de meest getalenteerde kunstenaars uit de periode omstreeks 1900. Zijn bijdrage aan de ontwikkeling van de moderne kunst in Nederland is enorm. Voor 1900 baarde Toorop al opzien door de introductie van nieuwe stijlen en technieken. In de jaren tachtig hanteerde hij het paletmes om zijn kleuren op te brengen en hij introduceerde het pointillisme in de Nederlandse schilderkunst. Zijn symbolistische tekeningen tonen een delicaat lijnenspel en een grote tekenvaardigheid.
Naast zijn artistieke leven was Toorop sociaal en politiek bewogen, en sloot hij vriendschappen met vele kunstenaars in binnen- en buitenland. Hij werd al snel internationaal gerespecteerd, en vond aansluiting bij vele vooruitstrevende kunstenaarsgenootschappen. Na zijn bekering tot het Rooms-katholicisme in 1905 koos Toorop steeds vaker voor religieuze thema’s, maar hij bleef openstaan voor vernieuwing in compositie, stijl en symboliek. Door ernstige verlammingsverschijnselen in zijn benen, waardoor hij niet langer voor zijn schildersezel kon staan, zou Toorop zich langzamerhand steeds meer toeleggen op zijn tekenwerk, en verdwenen de werken in olieverf uit zijn oeuvre.