Leendert (Leo) Gestel

"Bloemstilleven met papavers en chrysanten"


nummer 15048
Kunsthandel Studio2000 Schilderij

Leendert (Leo) Gestel

Geboren: Woerden 1881.

Overleden: Hilversum 1941.

Schilder.

Meer Gestel, Leo

1911

Olieverf op doek
74,7 x 48,6 cm.
Gesigneerd: rechts onder

Annotatie: aan Diaconessenhuis voor klinische opname, J.F.S. Esser, oct. 1928

Prijs op aanvraag

 

Provenance: J.F. Esser Kunsthandel M. L. de Boer, Amsterdam; Meijer Collection, Wassenaar; Kunsthandel Ivo Bouwman, The Hague; Acquired from the above by the family of the present owner on November 12, 1996 Exhibited: Laren (Singer Museum), Leo Gestel 1881-1941, de mooiste modernist, January 25 - May 25 2015

 Literature:M. Jonkman, J. de Raad: Mondriaan, Breitner, Sluijters ea. De onstuitbare verzamelaar J.F.S. Esser

Gedurende de periode 1908-1911 stileerde Leo Gestel bloemen op verschillende manieren. In 1911 schilderde hij zijn stillevens uiteindelijk als volledig vlak-decoratieve weergaven met vergaand gestileerde bloemen. In dit jaar werkte hij met helderblauwe contouren en gebruikte hij de vlakke, gestileerde stijl om tot een meer ‘vergeestelijkte’ uitdrukking te komen.

 

De bekende modernist Gestel verdiende zijn geld in zijn vroege jaren vooral met reclametekeningen – het werk voor Philips is zeer bekend – en illustraties voor dag- en weekbladen. Omdat hij zo’n begaafd tekenaar was werd hij door zijn collega’s ‘Leonardo’ (afgekort ‘Leo’) Gestel genoemd, naar de Italiaanse alleskunner.

Het is nu wellicht niet meer bij iedereen bekend, maar Gestel was één van de meest moderne kunstenaars van de eerste decennia van de twintigste eeuw. Hij liep voorop in de kubistische en futuristische experimenten. Na op Mallorca en in Bergen te hebben gewerkt in een kubistische en expressionistische stijl, vertrok Gestel halverwege 1925 naar Vlaanderen, waar hij twee jaar bleef en waar zijn werk onder invloed van De Vlaamse expressionisten Frits Van den Berghe, Gustave De Smet en Constant Permeke vervlakte en gestileerder werd. Terug in Nederland verhuisde hij met zijn vrouw naar Blaricum. In het Gooise landschap kon hij paarden en koeien bestuderen. Gestel zette zich ook aan figuurstukken en werkte veel op papier. Hij kon zich direct uitdrukken in pastelkrijt en in tempera, wat van pas kwam op zijn tochtjes naar plaatsen als Huizen en Spakenburg. In zijn werk uit de jaren twintig en dertig is een steeds grotere terugkeer naar het naturalisme te zien. Het past bij de algemene trend in de kunst, ook wel retour à l’ordre genoemd, die Picasso en De Chirico initieerden aan het begin van de jaren twintig. Klassieke motieven en technieken kwamen centraal te staan, en Gestels werk liet volumineuze figuren zien. 

 

Olieverf op doek

Meer werken van Leo Gestel (1881-1941)

Strandgezicht Zandvoort
Leo Gestel (1881-1941)
Amsterdamse achtertuinen
Leo Gestel (1881-1941)
L'Écuyère 1926
Leo Gestel (1881-1941)
Leaving the theatre
Leo Gestel (1881-1941)
Boerderij
Leo Gestel (1881-1941)
Verkocht
Waschdag ca. 1900
Leo Gestel (1881-1941)
Landschap met grazende koeien
Leo Gestel (1881-1941)
Verkocht
Beemster
Leo Gestel (1881-1941)
Verkocht
Landschap Bergen
Leo Gestel (1881-1941)
Verkocht
Koeien
Leo Gestel (1881-1941)
Paarden
Leo Gestel (1881-1941)
Mallorca
Leo Gestel (1881-1941)
Droom vrouw en paard
Leo Gestel (1881-1941)
Man met paard
Leo Gestel (1881-1941)
Lezend meisje
Leo Gestel (1881-1941)
Verkocht
'Druilig weer aan de Amstel'
Leo Gestel (1881-1941)