Herman Frederik Bieling
"'Extase' (Revuemeisje)"
1930
Olieverf op doek
74 x 57,5 cm.
Gesigneerd en gedateerd: rechts onder ‘Bieling ’30’
Tentoongesteld: Smelik & Stokking, Den Haag 1988 cat.nr. 20 (als: ‘Revuemeisje ‘Extase’)
Herman Bieling was niet een van de meest moderne kunstenaars binnen kunstenaarsvereniging De Branding. Veel van zijn verenigingsgenoten streefden naar het abstracte en het occulte en maakten moeilijk te begrijpen werk. Bieling schilderde in zijn eigen, meer toegankelijke gestileerde realisme. Geïnspireerd door het kubisme en futurisme wilde hij altijd de zichtbare wereld nog laten zien. Bieling gebruikte de kubistische stijl als manier om zijn vormen te vereenvoudigen. Hij combineerde de kubistische vorm steeds meer met een expressionistische. Het circus, cabaret en theater waren een grote trekpleister voor veel kunstenaars aan het begin van de twintigste eeuw. Ook Bieling werd erdoor betoverd. Dit schilderij is geïnspireerd op het theater: het revuemeisje steekt haar hoofd uit de coulissen, om te zien of de zaal al gevuld is met enthousiast wachtend publiek. Het werk is sterk gestileerd en doet collageachtig aan, alsof de losse onderdelen van hoofd en gordijnen uit papier geknipt zijn en over elkaar zijn neergelegd.
Het vereenvoudigde gezicht van het meisje doet denken aan Afrikaanse beelden en maskers, waar Bieling in de jaren twintig en dertig door geboeid was: hij zag de primitieve kunst in Amsterdam bij etnograficaverzamelaars. Bieling maakte het schilderij in 1930. Aan het begin van dit jaar verwoestte een brand zijn atelier op de Willemskade. Er gingen veel schilderijen, tekeningen en sculpturen verloren, waardoor vroeger werk tegenwoordig een zeldzaamheid is.