Harmen Meurs
"Salomé"
HARMEN MEURS
Wageningen 1891-1964 Ermelo
SALOMÉ,
1918
Olieverf op doek
139 x 81,5 cm.
Gesigneerd en gedateerd: rechts onder met monogram ‘1918’
Herkomst: Particuliere collectie, Nederland; Kunsthandel Jacques Fijnaut.
Literatuur: Adriaan Venema, Nederlandse schilders in Parijs 1900-1940, Baarn 1980, p. 256 (ill.); Adriaan Venema, Harmen Meurs 1891-1964, uitgave in eigen beheer, s.a., p. 10 (ill.).
Harmen Meurs woonde en werkte in Amsterdam, vanaf 1940 op de Veluwe. Maakte enkele reizen naar Parijs en verbleef er langere tijd van 1918 tot 1919. Schilderde in Parijs stadsgezichten en schilderijen in symbolistische trant. (Uit: Venema, p. 257). Adriaan Venema schrijft in zijn monografie over Meurs (p. 8): ‘Over het werk tussen 1915 en 1920 schreef hij [Meurs] in februari 1921: ‘De laatste jaren herhaaldelijk naar Frankrijk geweest. Veel figuur en stadsgezichten geschilderd onder invloed van expressionisme en kubisme. Ik schilder nu de verschijning van het gegeven, innerlijk gegroeid tot monumentaliteit”. Onbetwistbaar hoogtepunt uit die jaren is zijn schilderij Salomé geweest, waarin hij een monumentale vorm [vond] voor het : “overheerschend dramatische” van het beeld en waarin hij nauw aansloot bij het werk van de Weense school.’