Gustave De Smet
"Bloemstilleven met fruit en Japanse prent"
GUSTAVE DE SMET
Gent 1887-1943 Deurle, Sint-Martens-Latem
BLOEMSTILLEVEN MET FRUIT EN JAPANSE PRENT
1914
Gemengde techniek op papier
64 x 57 cm.
Gesigneerd: links onder
Herkomst: Private Collection, Anvers; Sotheby Amsterdam, dec. 1967, 155; Campo Anvers, okt. 1970, 133.
Literatuur: P. Boyens, Gust. De Smet. Kroniek – Kunsthistorische analyse, Antwerpen 1989, p. 326, nr. 259, ill.; Magazine Studio 2000, 15 (2009) nr. 2 (juni).
In het naslagwerk Bénézit wordt Gustave De Smet genoemd als ‘un tres beau peintre’ die zijn degelijk vakmanschap niet opofferde voor ‘une vaine originalité à tout prix’. Volgens Bénézit ging het zoeken naar nieuwe vormen waar de kunstenaars van het begin van de twintigste eeuw veel mee bezig waren, vaak ten koste van het ‘poetische’ in de kunst.
De Smet, zoon van een decoratieschilder en broer van Léon De Smet, volgde van 1888-1895 lessen aan de academie van Gent. Hij vestigde zich in 1901 in Latem, waar hij deel uitmaakte van de tweede groep van Latem. Tijdens de Eerste Wereldoorlog verbleef De Smet in Nederland / in Amsterdam, Blaricum en Laren / en leerde hij de werken van Jan Sluijters, Le Fauconnier en de Duitse expressionisten kennen.