Scheveningen

Slebe, Ferdinand Joseph (Ferry) (meer)

"Scheveningen"

Kunsthandel Studio2000 nummer 13660

Schilderij Olieverf op Board

Ferdinand Joseph (Ferry) Slebe

Geboren: Almelo 1907.

Overleden: Den Haag 1994.

Ferry Slebe

 artikel Studio 2000 magazine 2015 4

Wie de naam Ferry Slebe hoort, zegt er meteen achteraan: de Nieuwe Haagse School. Maar deze vergaarbakterm doet onrecht aan het aparte werk waarmee deze kunstenaar bekendheid verwierf.

 

Inderdaad, hij was een Hagenaar, al werd hij in 1907 in Almelo geboren. Hij was in de Haagse kunstkringen een opvallende en ook geliefde persoonlijkheid. Vaak was hij te vinden in de bar van de Kunstkring aan de Denneweg. Maar ondanks al deze Haagsheid is de toerekening bij de Nieuwe Haagse School problematisch.

 

In 1923 begon Slebe de opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Dat was toen nog een conservatief bolwerk, dat gericht was op de ontwikkeling van de klassiek ambachtelijke technieken. En voor dat gedeelte van het schildersvak had Slebe niet zo heel veel aanleg. Het is niet duidelijk of hij er is weggestuurd of zelf is weggegaan, maar het duurde tien jaar voor hij weer aan een opleiding begon. Maar dat was dan ook een heel andere.

 

In 1933 richtte Chris de Moor samen met de Hongaarse kunstenaar François Erdely de Eerste Nederlandse Vrije Studio op. De Hongaar had het idee daarvoor opgedaan in Parijs, waar de Academies Libres een groot succes waren. De Vrije Academie, of Vrije Studio, was meteen een succes. Er was blijkbaar een grote behoefte aan een opleidingsplaats waar men in vrijheid kon experimenteren met nieuwe vormgeving en nieuwe beeldtaal. Schilders als Kees Andrea en Livinus van de Bundt deden mee. Deze laatste zou na de Tweede Wereldoorlog directeur worden van de voortzetting van deze academie, namelijk de Vrije Academie, die nog tot enkele jaren gelden bestond.

Het grondidee was om zowel amateurs en professionals samen te laten werken. Er waren geen leraar-leerling-verhoudingen, de docenten werden begeleiders genoemd.

Voor Slebe was het een verademing daar te werken. In de eerste jaren maakte hij vrij traditioneel figuratief werk, dat zich niet erg onderscheidde van de doorsnee-mode van die dagen en dat ook niet meteen uitblonk.

Dat uitblinken zou na de oorlog komen, toen hij zijn vrolijke stijl ontdekte en zijn fantasiebeelden ging mengen met de werkelijkheid.

 

Ferry Slebe had geen hoge dunk van zichzelf. Er is een fraaie foto van Marianne Dommisse waarop hij ons vriendelijk, maar misschien enigszins spottend aankijkt, sigaret tussen de vingers, gehuld in een keurig gesteven overhemd met een vlinderstrikje. Rechts van hem een van zijn bekendste werken: een naakt voor de spiegel. De foto is gemaakt in de jaren vijftig, toen Slebe inmiddels zelf docent-begeleider aan de Vrije Academie was voor de vakken tekenen en schilderen.

Slebe streefde geen carrière na, in de gebruikelijke zin van het woord. Ondanks dat hij zich van zijn technische beperkingen bewust was, hield hij nooit op met creëren. In het fantasiewerk vond hij een niche waarin hij zich thuis voelde, en waarin hij een persoonlijk, met niemand te vergelijken geluid kon laten horen, waarin hij zich onderscheidde, en waarmee hij zich kon onttrekken aan de vergelijking met collega’s.

 

Daarin schuilt dan ook de ontoereikendheid van het begrip Nieuwe Haagse School. Meestal worden daar de Haagse kunstenaars van na de oorlog bedoeld die achtereenvolgens oprichter of lid waren van de groepen Verve, Fugare en de Posthoorngroep. In 1947 werden deze zeer uiteenlopende kunstenaars bij elkaar gebracht in een tentoonstelling in het Haagse Gemeentemuseum, simpelweg getiteld: Haagse Kunstenaars. Het was toen criticus Jos de Gruyter die de term Nieuwe Haagse School voor het eerst gebruikte.

Stilistisch was er veel minder samenhang dan bij de Amsterdamse tegenvoeters van CoBrA. Men wijst wel naar invloeden van de École de Paris, maar ook dat is een koepelterm waaronder vele schilders worden samengebracht die niet veel meer gemeen hebben dan dat ze zich in een bepaald decennium in dezelfde stad bevonden.

Misschien is een gemeenschappelijke factor dat veel van deze schilders de figuratie nooit hebben losgelaten. Wie dat wel deed – Ouborg bijvoorbeeld – wilde al gauw geen deel meer uitmaken van enige groep. De figuratie en het anekdotische stonden centraal in het werk van Kees Andrea, Co Westerik, Herman Berserik, Harm Kamerlingh Onnes en ook van Ferry Slebe. Bij Slebe kwam er in zijn latere werk nog een surrealistischachtig element bij en ook een zekere mate van symbolisme.

 

Slebe en zijn mede Hagenaars hebben nooit te klagen gehad over gebrek aan belangstelling. Hoewel ze in de landelijke pers meestal werden overvleugeld door de Amsterdamse ontwikkelingen, zijn er vanaf de jaren vijftig zeer regelmatig tentoonstellingen geweest. Ook was er een vaste schare verzamelaars, waaronder hoogleraar Ton Knoester en zijn echtgenote Roelie.  Sinds de jaren zestig brachten zij een belangrijke collectie bijeen. Het was de bedoeling dat Knoester na zijn emiraat in het grote woonhuis aan de Scheveningse Kranenburgweg een aan de Nieuwe Haagse School gewijde galerie en tentoonstellingsruimte zou openen, maar voor het zo ver was overleed Knoester.

Zijn weduwe heeft het grootste gedeelte van de collectie ondergebracht bij de gemeente Wassenaar, die al een verwante collectie heeft, die regelmatig getoond wordt in Raadhuis de Pauw. De collectie Knoester is in 2012 uitgebreid te zien geweest in het Gorcums Museum. Ook zijn er regelmatig deeltentoonstellingen, waarbij de toegankelijke Ferry Slebe steeds een publiekslieveling is.

Meer Slebe, Ferdinand Joseph (Ferry)

 

Scheveningen

 


Olieverf op board

 95 x 125 cm.

Gesigneerd: links onder 

Prijs: 3.700 Euro

 

Meer werken van Ferdinand Joseph (Ferry) Slebe (1907-1994)

Zeegezicht
Ferdinand Joseph (Ferry) Slebe (1907-1994)
Scheveningen
Ferdinand Joseph (Ferry) Slebe (1907-1994)
Stilleven met kruik
Ferdinand Joseph (Ferry) Slebe (1907-1994)
Bloemstuk
Ferdinand Joseph (Ferry) Slebe (1907-1994)
Bloemstuk
Ferdinand Joseph (Ferry) Slebe (1907-1994)
Gezicht op eiland met vuurtoren
Ferdinand Joseph (Ferry) Slebe (1907-1994)
Verkocht