Marcel Jefferys

(Milaan 1872-1924 Elsene)

Marcel Jefferys wilde met het luminisme meer de luchtigheid benadrukken. Hij liet bewust de tussenruimtes op zijn doek onbeschilderd. Hij wilde eerder te weinig zeggen dan teveel en benadrukte hiermee de vergeestelijking in het impressionisme. Octave Maus beschreef deze manier van werken: ‘Uitdrukking geven aan objectieve werkelijkheid wordt vervangen door het ideaal van een optisch dichtwerk, helder en harmonieus, men wil ontroeren door middel van subjectieve indrukken gesuggereerd door het spel van het licht, wat de hoofdzaak is geworden.’ Jefferys, van goede komaf, schilderde graag zomerse impressies van terrassen, boulevards en volksfeesten. Hij reisde veel door Europa en zette overal zijn ezel neer. Hij schilderde met paletmes, borstel en penseel en had de voorkeur voor een parelmoerachtig palet. Jefferys kon zijn onderwerp in een paar losse toetsen neerzetten. Hij werd geprezen om zijn uitzonderlijke gave om een tafereel in een paar streken weer te geven.