Kupperman, Chaya

Kupperman, Chaya Chaya Kupperman

  • Naam: Chaya Kupperman
  • Geboren 1965
  • Chaya Kupperman

     

    In New York kwam ze, ver van huis, weer terug bij haar vroege jeugd. De uiterwaarden in het Gelderse landschap. De manier waarop je dat beleeft als kind. De scheiding tussen de aarde, met zijn stevigheid, de basis, maar ook met de gevaren die er aan verbonden zijn. Drassige stukken waarin je kunt wegzakken. Oude stukken metselwerk waaraan je je kunt bezeren. En dan de hemel, de oneindige diepte van de lucht, met zijn steeds wisselende sfeer...

    In die herinneringen ligt de basis voor de landschapskunst van Chaya Kupperman (1965)

     

    Moet je naar New York, om dat weer te beleven? We vragen het aan Chaya Kupperman. Ze studeerde aan de kunstafdeling van de City University of New York. Daar behaalde ze haar graad: master of fine arts.

     

    “Mijn manier van denken over kunst en hoe je kunst wil maken is daar erg beïnvloed,” zegt ze. “In New York ligt het accent sterk op het bepalen van je eigen plaats in de kunstgeschiedenis en ten opzichte van andere schilders. Je gaat dan ook veel bewuster naar het werk van anderen kijken, in mijn geval met name naar landschapschilders. Ik was vooral bijzonder onder de indruk van Chaïm Soutine, en bijvoorbeeld de onlangs overleden Cy Twombly. Twombly werkte met floating figures. Dat wilde ik ook. In Nederland zijn mensen altijd huiverig om te zeggen: dat vind ik een goede schilder. In de VS is dat helemaal geen taboe.”

     

    Het is te zien aan haar werk dat ze affiniteit heeft met deze schilders, die behalve met de voorstelling zelf ook uitermate bezig waren met de met de materie van de schilderkunst zelf. Haar werken, waarin de figuratie wel steeds  aanwezig is, zijn ook zelfreflectief, in de zin dat ze autonoom zijn en los van de voorstelling kunnen functioneren en ze de indruk maken ook een commentaar op de schilderkunst zelf te leveren. Turner meets Pollock, zou je kunnen zeggen, al moet ook gezegd worden dat de nieuwste schilderijen onmiddellijk herkenbaar zijn als werken van nu.

    “Pollock, Turner. Dat zijn wel grote woorden,” zegt Chaya Kupperman. “Ik probeer wel veel aandacht te besteden aan een goede huid in de schilderijen. Ik maak een deel van de verf zelf, en ik gebruik soms vulmiddel, bijvoorbeeld krijt, om als het ware in reliëf te kunnen werken.”

    De werken zijn zeer pasteus van opzet, wat het effect mede bepaalt. Het verschil tussen de echte werken en de foto’s er van is dan ook groot. De driedimensionaliteit laat zich moeilijk in een foto vangen.

     

    Waarom komt nu juist je kindertijd terug als je ver van huis bent, is het heimwee?

    Kupperman: “Nee, absoluut niet. Ik had het enorm naar mijn zin in New York. Het is natuurlijk een cultuurshock, in eerste instantie, maar de stad is zo geweldig inspirerend. Ik ben er overigens weer teruggekomen bij mijn Joodse wortels, want in New York wonen zeer veel Joodse mensen, die ook hun stempel drukken op de cultuur. Maar op een of andere manier maakte de stad in mij weer die herinneringen aan de weidsheid van het Nederlandse rivierenlandschap los. En ik besloot dat te gaan schilderen, die spannende tweedeling tussen de aarde, de basis, het lichaam, het immanente, het concrete, en de hemel, het fluïdum, het ontoegankelijke, maar ook het geestelijke. Dat gevoel dat dat geeft, dat wil ik schilderen, niet zozeer de concrete aspecten van het landschap zelf.”

     

    Het blijft figuratief, kan gevoel het niet zonder figuratie stellen?

    Chaya Kupperman: “Misschien wel. Ik heb van alles en nog wat geprobeerd, en lang niet alles is gelukt trouwens. Ik heb geprobeerd met foto’s te werken als hulpmiddel, maar dat ging niet, het zit in mijn hoofd, die beelden, en vooral dat gevoel. Ik heb wel de figuratie nodig... En ik hou natuurlijk rekening met de beschouwer. Er zijn middelen om de kijker bij het werk te betrekken. Je kunt de blik van de beschouwer manipuleren en ergens heen brengen, met kleur, maar ook met relief in de verfhuid. Met figuren in het landschap, op allerlei schilderkunstige manieren. Maar voor ik begin heb ik al een concept in mijn hoofd, een bepaalde stemming, die ik terug wil zien op het doek. Als ik die stemming op het doek terug zie, dan is het doek af.”

     

    Je zou de stemming en je eigen gevoelsleven ook kunnen uitdrukken in voorwerpen, en voor het stilleven kiezen

    Chaya: “Ik heb wel stillevens gemaakt. Maar op een of andere manier werken die beperkend. Misschien heeft het ook te maken met mijn achtergrond.”

    De ouders van Chaya Kupperman verzamelden aanvankelijk landschapschilderijen van de Haagse School. Haar vader was aanvankelijk kno-arts, maar werd later een van de belangrijkste kunsthandelaars van Nederland. Hij is niet lang geleden overleden. “Wij hadden prachtige schilderijen in huis, zo lang als ik me kan herinneren. Ik vond ze fascinerend, ik kon er steeds opnieuw naar kijken als kind. Mijn vader was een groot kenner, hij wist ook zeer veel van kunst en van de kunstenaars. Hij zat vaak bij de RKD om dingen uit te zoeken. In de loop van de jaren evolueerde zijn smaak natuurlijk ook. Later kwam de Lathemse school er bij en het Belgische expressionisme. Ik denk wel dat toen al de kiem is gelegd voor mijn kunstenaarschap. Maar als kind wilde ik absoluut géén kunstenaar worden. Het leek mij een heel zwaar en eenzaam bestaan. Ik tekende wel, en genoot daar erg van, die intimiteit, van jij samen met dat papier, heerlijk.”

     

    De familie woonde op de Veluwe, Chaya ging naar het gymnasium en studeerde daarna Italiaans en rechten in Amsterdam. “Dat was het niet. Niet afgemaakt. Ik heb allerlei baantjes gehad. Ik ging schilderen op eigen houtje, stopte er weer mee. Ging er weer mee verder. Toen besloot ik dat ik afstand moest nemen. Ik moest hier weg, niet omdat mijn omgeving, of mijn ouders zo’n negatieve invloed op mij hadden, helemaal niet. Maar ik moest afstand nemen om mijn eigen weg te kunnen vinden, en mijn vader was geen kleine persoonlijkheid... Ik was beschermd opgevoed, en in New York moest ik het helemaal zelf doen. Ik was wel op slag verliefd op die stad. Er kwam van alles in mij los, ik kon daar expanderen. Ik heb er acht jaar gewoond, met af en toe weer een tripje naar Nederland tussendoor.”

     

    Heb je niet overwogen om te blijven?

    Chaya Kupperman: “Nee, ik ben Nederlandse. Ik wil hier werken en hier mijn carrière uitbouwen. De eerste stappen zijn gezet. Bij de opening van mijn debuuttentoonstelling stond mijn vader naast me. Hij was trots. Hij zei dat niet, maar ik wist het.”

     

    Chaya Kupperman exposeerde inmiddels meermalen bij Arti en op verschillende plaatsen in Nederland en in de Verenigde Staten. Naar verwachting half januari 2012 bij Kunsthandel Studio 2000.

Chaya Kupperman, who splits her time between Italy and her native Netherlands, crafts thick, rich compositions that remind the viewer of landscapes and street views while remaining staunchly and seductively abstract. She cites the influence of traditional Dutch landscape painting, whose horizontal vistas and gray-blue skies are major components of her work. Beneath these fringes of pale azure, she unleashes bold tones in overlapping and intersecting swaths, some applied in layered, diagonal brushstrokes, others tightly hemmed in by rectangular forms that suggest people and buildings.

Kupperman expertly avoids letting her work be pinned down as figurative, however, instead letting it float in an indeterminate zone, just as her most saturated tones hover against their softer surroundings. This intriguing quality is evocative and appealing, allowing the viewer to engage fully with each piece on their own terms, particularly as Kupperman confounds distinctions between foreground and background, object and setting. She trains our vision on the intricacies of pure chromatic interplay, the rich textures of her densely impastoed oil paints, and the multitude of images and sensations they conjure.

Concept and thoughts

My work is about the journey as a child wandering around in the landscape. I make use of photos to refresh my memory and better mimic the colors and atmosphere. This journey, reflected in a discovery of perspective and variations of color against the ever-changing liquidity of the sky, is one of the main sources for the invented forms and symbolism included in my paintings.

Earth with all its different substances became a metaphor for life and how I relate to my own body and how the body is an instrument in experiencing life. The awareness is reflected in the physicality of the brushwork where the journey starts at the bottom of the painting and takes the viewer along hidden obstacles into an imaginary space on the path of the roads.
The use of the materials, oils, oil crayon, raw pigment and graphite was to me the ultimate tool for direct expression, which also resembled the way children work with visual tools.
I discovered a symbolism in the work that was not only related to geometrical and organic forms, but color suddenly gave a new sense of drama to the paintings I hadn’t discovered before. It mattered that I singled out something more mysterious and personal. In the size of the landscape, it began to develop its own mood, which was an extra dimension that was new to me. The film of oil paint reflects an extra dimension and liveliness on the picture plane and all that was working and interesting.
I intend to push expression, symbolism, narrative, and the translucency of light and its contrasting darkness even further so that I can invent and integrate my own system of thoughts, experiments and investigations into the picture plane and continuously develop my own personal language.

Chaya Kupperman

Chaya lives in Amsterdam and works in her studio in Amsterdam and in Italy

Member of:Arti et Amicitiae Amsterdam

Studies

2007: Master of Fine Arts, painting, City University of New York, New York, USA
Teaching Assistant Painting, BFA, City College of New York, USA
National Academy of Design, School of Fine Arts, New York

Selected shows
2016: Pan Amsterdam, Studio 2000, stand 63
2016: summer show: Galerie Noorderlicht Domburg
2015: Peter Pappot, sail Amsterdam
2013: Agora Gallery New York City.
2013: Figuratie, Abstractie, Vorm, Arti et Amicitiae Amsterdam*
2012: Aanwas 8, Beroepsvereniging Beeldend Kunstenaars
2012: AMP/Art Market Gallery Provincetown, MA. USA
2012: Chaya Kupperman, Peter Pappot Amsterdam*
2012 Portals, Kunsthandel Studio 2000, Blaricum*
2011 Salon, Arti et Amicitiae Amsterdam
2010 Back from the USA, Kunsthandel Peter Pappot, Amsterdam*
2010 Five Years of Painting, New York-Amsterdam, Expositie ruimte New Spiegelstr, 14 Amsterdam*
2010 Salon, Arti et Amicitiae, Amsterdam
2009 Kunsthandel Kupperman, Migrates Amsterdam, NL *
2009 Nieuwe Leden Arti et Amicitiae Amsterdam
2008 Salon, Arti et Amicitiae Amsterdam
2008 Primavera beurs, Rotterdam
2007 Kunsthandel Jan van den Elsthout, Den Haag, NL
2007 Bronwater, Kunsthandel Kupperman Amsterdam, NL*
2007 Hunter College, CUNY, New York, CAA MFA Exhibition
2006 MFA Thesis Show, Compton Goethals Gallery, New York *
2006 A.I.R. Gallery New York, Generations 05
2006 Twenty Two Gallery, Philadelphia
2005 Qbix Gallery, Old City Philadelphia
2005 JMS Gallery, Chestnut Hill Pennsylvania
2005 William Way Gallery MemoryScapes, Philadelphia USA*
2005 Diversity and Tradition, CCNY Alumni & Student Biennial, Aaron Davis Hall, New York

 

 


Chaya Kupperman

Geboren: .

Werken van Chaya Kupperman 1965

Migrates II no. 11
Chaya Kupperman 1965
Migrates
Chaya Kupperman 1965
Migrates II
Chaya Kupperman 1965
Beach 9
Chaya Kupperman 1965
Beach 8
Chaya Kupperman 1965
Bronwater 4
Chaya Kupperman 1965
Migrates 9
Chaya Kupperman 1965
Verkocht
Bronwater 1
Chaya Kupperman 1965
Verkocht
Portal 5
Chaya Kupperman 1965
Migrates 8
Chaya Kupperman 1965
Verkocht
Portal 11
Chaya Kupperman 1965
Portal 7
Chaya Kupperman 1965
Verkocht
Portal 2
Chaya Kupperman 1965
Storm 5
Chaya Kupperman 1965
Storm 6
Chaya Kupperman 1965
Storm 7
Chaya Kupperman 1965