Mancini, Antonio

Mancini, Antonio Antonio Mancini

Antonio Mancini werd opgeleid aan het Istituto di Belle Arti di Napoli. Hij bekwaamde zich in figuurvoorstellingen, genrevoorstellingen, landschappen, naaktfiguren, portretten, kinderportretten, zelfportretten, religieus werk en strandgezichten. 


Mancini werkte van 1865 tot 1882 in Napels. In 1865 verhuisde de familie Mancini van Narni naar Napels. Mancini studeerde aan het Istituto di Belle Arti di Napoli. Hier begon zijn vriendschap met medestudent Vincenzo Gemito. Hij kreeg tekenles van de beeldhouwer Stanislao Lista. In 1868 werd Mancini beïnvloed door de realistische schilder Domenico Morelli. Hij vervaardigde zijn eerste grote olieverfschilderij.
1870: atelier samen met Gemito en andere jonge kunstenaars
1871: ontmoeting met graaf Albert Cahen d'Anvers die een belangrijke mecenasrol zou gaan vervullen in de loopbaan van Mancini
1872: eerste deelname aan de parijse 'Salon'. Verbleef in dit jaar in Venetië als gast van Cahen. Mancini bestudeerde de oude meesters.
1873: Mancini bracht met Gemito de zomermaanden door op het eiland Isola d'Ischia. Bezocht ook Milaan voor een tentoonstelling van twee van zijn werken aldaar.
1875: In Parijs als gast van Cahen. Sloot een contract met Galerie Goupil om deze vanuit Napels van werk te voorzien. Bezocht in 1877-78 Parijs nogmaals, samen met Gemito; hier in contact met talrijke Parijse kunstenaars en -critici. Keert halverwege 1878 vanwege lichamelijke en geestelijke crises terug naar Napels.
1880: toenemende tekenen van geestelijke instabiliteit
1881: opname in hospitaal voor geesteszieken, waar Mancini blijft schilderen 1882: genezen verklaard en besloten uit Napels te vertrekken en zich in Rome te vestigen. Signeerde een periode met 'Antonio Mancini di Roma'. 

1883: ontmoeting met de aristocraat en amateurschilder markies Giorgio Capranica del Grillo, die zijn vriend en beschermheer wordt
1884: verblijf in Venetië
1885: Mancini verzoekt de haagse schilder Hendrik Willem Mesdag om hulp en deze besluit hem te subsidieren, hetgeen enige tientallen jaren zou duren en leidde tot de aankoop door Mesdag van een groot aantal schilderijen en de organisatie van vele expositie in de V.S. en Europa
1886: zwaar ziek, naar men beweerde leed Mancini aan typhus - enige kranten meldden zelfs abusievelijk Mancini's dood
1893: aankomst van de door Mesdag gestuurde nederlandse schilder John J. Jacobson, die de in chaos levende Mancini bezocht en met hem ging samenwerken
1901/02: Reis naar Londen, Engeland.
1906/1907: portretten van Sir Hugh Lane en Baron Otto Messinger, beide bewonderaars van de schilder en zijn toekomstige beschermheren. Tweede reis naar Londen, Engeland. Bezoekt ook Dublin.
1908: overeenkomst met Messinger (die Mancini aanzet tot het schilderen van historiserende kostuumstukken) over te verlenen bijstand. Verblijft in de zomer in Terracina op uitnodiging van de kunsthandelaar Giuseppe Giosi
1910/11: Verblijf in München in de wintermaanden, als gast van Messinger. Bezoekt ook Berlijn, Neurenberg en Keulen. 
1911: contact met Fernand du Chêne de Vère, die zich verplicht al het nieuwe werk van de kunstenaar te kopen. Bezoekt Nederland op zijn terugweg uit Duitsland. 
1912-1918: Woont en werkt in relatieve afzondering in Frascati. Bezoekt in 1914 Venetië
1918: Keert terug naar Rome, waar hij intrekt bij zijn broer Giovanni en diens familie. Het contract met Chêne de Vère wordt beëindigt
1922: Brengt de zomer door aan de kust van Amalfi (Minori) en richt zich op het schilderen van landschappen. Zo ook in Formia in 1923. Tijdens een bezoek aan Napels benoemd tot ereburger van de stad.
1926: verhuist met de familie naar een villa/atelier op de Monte Aventino
1930: Mancini overlijdt na een kort ziekbed

 

Literatuur:
Thieme/Becker 1907-1950, dl. 23 (1929), p. 604

Vollmer 1953-1962, dl. 3, p. 311

Bénézit 1976, dl. 7, p. 129-130

Busse 1977, p. 800

Witt Checklist 1978, p. 188

Bénézit 1999, dl. 9, p. 125-126

Saur 1999-2000, dl. 6, p. 489

R. de Leeuw, J. Sillevis, Ch. Dumas, cat.tent. De Haagse School - Hollandse Meesters van de 19de eeuw, Parijs (Grand Palais), Londen (Royal Academy), Den Haag (Haags Gemeentemuseum) 1983, p. 78, 96
B.W.Meyer, 'Tekeningen als pakpapier.Antonio Mancini en Willem Mesdag', in: Met eigen ogen.Opstellen aangeboden door leerlingen en medewerkers aan Hans L.C.Jaffé, Amsterdam 1984, p. 184-191
H. Pennock, Antonio Mancini en Nederland, Haarlem 1987
F. Leeman en H. Pennock [samsenst.], Museum Mesdag. Catalogue of paintings and drawings, Amsterdam /Zwolle 1996, p. 254-266
J.F. Heijbroek en E.L.Wouthuysen, Portret van een kunsthandel. de firma Van Wisselingh en zijn compagnons 1838-heden, Zwolle 1999, p. 252, 275, 287
R.Vetter en W.Vetter, Geesje van Calcar. Een echte Mesdag, Schipluiden 2001, p. 31, 88
Hiesinger 2007 (zie hits in 'RKDLibrary'), p. 108-112

 

Ontleend aan RKD database  

  • Naam: Antonio Mancini
  • Geboren Albano Laziale, Rome Italië 1852
  • Overleden Rome Italië 1930
  • Schilder.

Antonio Mancini

Geboren: Albano Laziale, Rome Italië 1852.

Overleden: Rome Italië 1930.

Schilder.

Werken van Antonio Mancini (1852-1930)

Mio padre
Antonio Mancini (1852-1930)
Vrouw met mandoline
Antonio Mancini (1852-1930)
Bambino Riccioluto con Vestito femminile
Antonio Mancini (1852-1930)
Pifferaro (Doedelzakspeler)
Antonio Mancini (1852-1930)
Verkocht